بزرگترين مسجد صخره‌اي کشور در فهرست آثار ملي جاي گرفت

به گزارش ميراث آريا(chtn)، به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي، «تراب محمدي» افزود: روستاي پلکاني عنصرود با داشتن مسجدي با مساحت 570 متر مربع و فضايي بزرگتر از مسجد روستاي کندوان، صاحب بزرگترين مسجد صخره‌اي کشور است.

وي قدمت اين بنا را بر اساس گفته‌هاي اهالي روستا به اوايل دوره قاجار منسوب دانست و گفت: با وجود نشانه‌هايي همچون محراب منسوب به دوره ايلخاني و کنده‌کاري‌ها و معماري خاص به کار رفته در بنا، طولاني بودن قدمت اين بنا حتي تا بيش از 1500 سال بعيد به نظر نمي‌رسد.

محمدي با بيان اينکه ورودي به گونه‌اي تعبيه شده که کاربري ابتدايي مسجد در آن بعيد به نظر مي‌رسد، خاطرنشان کرد: طبق گمانه‌زني‌ها و شواهد به نظر مي‌رسد مسجد صخره‌اي عنصرود پيش از اين، مکاني مقدس و جايي شبيه نيايشگاه بوده که پس از اسلام به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.

وي يادآور شد: مردم عنصرود بسياري از رسوم و آيين‌هاي بومي و مذهبي خود را در اين مسجد به جا مي‌آورند، که يکي از شاخص‌ترين آنها تجمع مردم در اولين روز زمستان در آنجا و شروع ختم قرآن است به طوري که آخرين سوره‌هاي کلام الله را در لحظات تحويل سال نو در اين مسجد قرائت مي‌کنند.

مديرکل ميراث فرهنگي استان گفت: خوشبختانه اين بنا در وضعيت پايداري به سر برده و با توجه به صخره‌اي بودن، نياز به مرمت هايي نظير تزئينات ندارد.
122/

انتهای پیام/

کد خبر 1391070222